13 prostych i zdrowych śniadań i przekąsek dla niemowląt 6 msc+ i rozszerzanie diety

rozszerzanie diety dziecka (Kopiowanie)

Zaczynasz rozszerzać dietę swojemu maluszkowi, a w głowie wciąż pojawia się wiele pytań. Wydaję się z pozoru takie proste, a jednak z moich doświadczeń oraz tego co czytam na forach i grupach internetowych można wywnioskować, że nie jest to takie jednoznaczne i łatwe. Przede wszystkim najczęściej zadawane pytania to jakie produkty można podawać w odpowiednim wieku. Często nie wiemy też jak je łączyć, jak przygotować śniadanie dla niemowlaka, co możemy dać jako przekąskę, co na deser.  Osobny akapit poświęcę również kaszom oraz kaszkom dla dzieci. Sama zaczęłam się wgłębiać i szukać różnych przepisów, gdy zaczęłam rozszerzać dietę pierwszego synka, a teraz już drugiego.

Często pomijanym faktem jeszcze przed wprowadzaniem konkretnych produktów jest nauka jedzenia łyżeczką. Oczywiście jeśli ktoś idzie modelem BLW, gdzie pomijany jest etap papek to zupełnie inna bajka. Ja akurat jestem zdania że papki wcale nie są złe, trzeba wiedzieć tylko kiedy zacząć zwiększać kawałki i kiedy zaprzestać miksowania, a podawanie kawałków warzyw czy mięsa, aby dziecko mogło samo wybrać to na które ma ochotę może być uzupełnieniem papek, gdy dziecko jest już na to gotowe. Słowem można te dwie metody połączyć. No a jak wiadomo, każda mama działa według własnej intuicji. Wracając do jedzenia łyżeczką, najlepiej jest podawać przez kilka dni coś neutralnego np. kleik ryżowy o niezbyt gęstej konsystencji. Dziecko nie skupia się wtedy tylko na smaku, ale uczy się również przełykania. Dzięki temu podawane później kolejno produkty w większej mierze lądują w brzuszku a nie na śliniaku.

Warto zwrócić uwagę, że rozszerzamy dietę dzieci karmionych piersią po 6 miesiącu, nie ma potrzeby wcześniejszego wprowadzania stałych posiłków, dzieciom karmionym mlekiem modyfikowanym zaś można zacząć podawać stałe posiłki miedzy 4-5 miesiącem. To bardzo ważne dla układu trawiennego dziecka w późniejszym czasie!

Następnie wprowadzamy jeden produkt nowy na 1 tydzień (lub kilka dni), dzięki czemu możemy wykryć potencjalną alergię i wyeliminować dany produkt.

Chciałabym zwrócić jeszcze uwagę na to aby nie podawać zbyt dużo produktów zawierających karoten. Jeśli zauważycie, ze skóra dziecka robi się pomarańczowa, jakby miała ciemniejszą karnację, nie bagatelizujcie nigdy tego! W ten sposób objawia się tzw. żółtaczka karotenowa, może ona prowadzić do powiększenia wątroby i utraty przez dziecko apetytu. W takim przypadku należałoby ograniczyć spożycie karotenu. Duże ilości karotenu zawiera nie tylko marchew, ale także pomidory, dynia i brokuły – najpopularniejsze warzywa dla dzieci. Obserwujcie, a w razie wątpliwości idźcie po poradę do lekarza.

Gdy już rozszerzyłam dietę Gabrysia, chciałam aby była ona urozmaicona. Tylko co można zaserwować na śniadanie, co podać na deser, co można a czego nie 6 miesięczniakowi, co dołączyć w 7 miesiącu? Zaczęłam szukać różnych informacji, przepisów, książek, a potem sama układałam jadłospis, przepisy. Część zamieszczonych przepisów pochodzi z książki Christine Bailey „100 najlepszych przepisów na dania dla niemowląt”, niektóre podpatrzone na www.osesek.pl, reszta mojego pomysłu.

ŚNIADANIA: (po 6 mies.)


Ryż brązowy z awokado:

Surowy ryż wsypać do blendera, zmiksować na drobny proszek. W garnku zagotować wodę (około 1 szklanka wody na 1/3 szklanki ryżu) i wsypać proszek ryżowy. Gotować na małym ogniu około 20 minut, aż zgęstnieje a woda wchłonie się. W razie potrzeby dolać wody. Ja zazwyczaj jeszcze blenduję na gładką masę. Po lekkim ostygnięciu dodać mleko matki lub mleko modyfikowane, by powstało rzadkie, kremowe puree. Dodać kilka kawałków awokado, rozgnieść i wymieszać.

Kasza jaglana z owocami:

Kaszę jaglaną około 1/3 szklanki najpierw dokładnie płukać, następnie sparzyć. Wsypać do gotującej wody (około półtorej szklanki) i gotować na wolnym ogniu, co jakiś czas mieszając. W razie potrzeby można dolać wody. Gdy kasza wchłonie wodę, jest miękka i zgęstnieje, zdejmujemy, i trzymamy jeszcze 10 min pod przykryciem. Możemy również użyć płatków jaglanych, które nie trzeba wcześniej myć ani parzyć, a gotują się znacznie szybciej. Pamiętajmy, że płatki jaglane ekologiczne są lepiej oczyszczone, te „zwykłe” mogą być zanieczyszczone m.in. glutenem. To oczywiście nic złego, jednak dla informacji warto zwrócić uwagę na opakowaniu. Kaszę zblendować, gdy nieco ostygnie dodać mleka matki lub modyfikowanego, oraz przetartych owoców, np. jabłko, banan, jagody. Można również dodać np. jabłka pod koniec gotowania kaszy.

Puree z dyni z jabłkiem i amarantusem:

Nasiona amarantusa (ok. 1/3 szkl.) zalać w garnku szklanką wody. Zagotować i trzymać na małym ogniu pod przykryciem. Dodać pokrojoną w kostkę dynię i jabłko. Gotować około 15 min. Owoce można również ugotować osobno i później dodać. Pod koniec dodać pół łyżeczki masła. Trzymać pod przykryciem jeszcze około 5 minut. Zblendować całość.

Cukinia z masłem i ryżem:

Cukinię ugotuj do miękkości nad parą lub w odrobinie wody. Dodaj łyżeczkę świeżego masła. Ugotuj biały ryż dobrej jakości (można użyć również brązowego). Zmiksuj. W wersji szybkiej, można dodać kleiku ryżowego, jednak ryż ma zapewne więcej wartości odżywczych.

Grysik kukurydziany z dynią i jabłkiem:

1/3 szklanki drobnego grysiku kukurydzianego wsyp do 1 szklanki gotującej wody. Dodać pokrojone w kostkę dynię i jabłka. W razie potrzeby dolać wody. Gotować około 15-20 minut do miękkości. Zblendować.

Pasta z soczewicy z kleikiem lub kaszą:

Czerwoną lub zieloną soczewicę gotować do miękkości, zmiksować z niewielką ilością wody z gotowania. Dodaj kleik ryżowy lub kaszą kukurydzianą. Następnie odczekać ok. 15 min aż kaszka/kleik wchłonie wodę. Soczewicę przed ugotowaniem należy dokładnie opłukać aż zniknie mętna woda.

Komosa ryżowa (quinoa) z bananami i jabłkiem:

Komosę należy przed gotowaniem wymoczyć, dzięki temu jest smaczniejsza i daje lekko orzechowy smak.  Pozostaw w wodzie przez 15 do 30 minut i odsącz ją. Przelewaj ją czystą wodą, aby dokładnie ją wypłukać. Komosę (1/3 szklanki) włóż do garnka i zalej 1 szklanką wody. Gotuj, na wolnym ogniu mieszając od czasu do czasu, przykrywając gdy zawrze. Gotować 20-30 minut. Trzymać pod przykryciem jeszcze 5 minut. Zmiksować na papkę, dodać przetarte banany i jabłka.
Grysik orkiszowy z owocami (po 7 miesiącu, zawiera gluten) :

Wsypać płatki orkiszowe do gotującej wody, gotować około 10 minut, gdy ostygnie dodać mleka matki lub modyfikowanego, zblendować. Następnie dodać dowolne owoce odpowiednie do wieku dziecka.

 


DESERY: (po 6 mies.)

Zielony mus z jabłka ze spiruliną:

Jabłko pokroić na kawałki, gotować 10 minut na parze, aż będą miękkie. Zmiksować, a gdy nieco ostygnie dodać sproszkowaną spirulinę lub zieloną trawę pszeniczną (zaliczanych do tzw. „superżywności”) i wymieszać.

Kalarepka z jabłkiem:

Kalarepkę obrać, pokroić na drobne kawałki, wrzucić do wody, zagotować. Pod koniec gotowania dodać kawałki jabłka. Zmiksować na gładką papkę. Po 9 miesiącu możemy dodać zmiksowane ziarno słonecznika lub dyni.

Awokado z jabłkiem i sezamem (uwaga sezam po 8-9 miesiącu):

Awokado rozgnieść, słodkie jabłko zetrzeć na papkę. Zblendować sezam i wymieszać z awokado i jabłkiem. Zamiast sezamu można również dodać amarantus ekspandowany.

Seler lub kalafior z jabłkiem:

Seler pokroić na drobne kawałki, wrzucić do wody, zagotować. Pod koniec gotowania dorzucić kawałki jabłka. Zmiksować na gładką papkę. Jeśli użyjemy kalafiora, możemy równocześnie wrzucić jabłka. Po 9 miesiącu możemy dodać zmiksowane ziarno słonecznika lub dyni.

Polenta z jagodami: (po 7 mscu):

Jagody (szklanka) włożyć do garnka, wlać 2 łyżki wody, doprowadzić do wrzenia, zmniejszyć ogień. Przykryć i wolno gotować 2-3 minuty aż będą miękkie. Zdjąć z ognia i zmiksować na gładką masę. W dużym garnku zagotować wodę z solą. Gdy zacznie wrzeć, stopniowo wsypywać mąkę kukurydzianą, cały czas mieszając drewnianą łyżką. Zmniejszyć ogień i gotować polentę ok. 40 min, cały czas mieszając. Gdy nie będzie już gorąca (ale nie zimna) dodać mleka matki lub modyfikowanego. Można użyć również polenty instant (szybsza wersja), jednak najlepiej przyrządzić ją samemu. Polentę wlać do miski, polać jagodowym musem. Gotowe. Polenta tężeje gdy ostygnie, można więc również wylać ją gorącą na drewnianą deskę zmoczoną wodą, wyrównać jej wierzch i boki szpatułką, odczekać aż stężeje całkowicie, i kroić na paseczki, które dziecko z łatwością weźmie w rączkę.

 

Większość z tych przepisów możemy potraktować jako baza do różnych dań zmieniając dodawane owoce, czy dodatki. Dlatego są one tak proste i uniwersalne. Korzystam z nich codziennie. Nie dodawałam tu celowo przepisów na obiadki, ponieważ z tym zazwyczaj większość rodziców nie ma problemu.

Teraz słowo o kaszach i „kaszkach”. Obserwuję, że często rodzice włączają (i to na samym początku rozszerzania diety) popularne kaszki mleczno-ryżowe, kukurydziane z owocami, pszenno-mleczne.. Jest tego na półkach sklepowych sporo, nie będę tu wszystkich wypisywać. I traktują je jako element schematu żywienia niemowląt. Niektórzy. I na szczęście. O ile jeszcze kaszka jest bez dodatków chemicznych czy cukru można się o nią pokusić. Zwracajmy więc uwagę na ich skład, np. jeśli jest na niej napisane że nie zawiera cukru a w składzie pojawia się dziwna nazwa maltodextrim, to oszustwo. Maltodextrim to związek chemiczny, jest cukrem prostym, produktem enzymatycznej depolimeryzacji wodnej zawiesiny skrobi ziemniaczanej przeznaczonej do celów spożywczych. Reasumując kasze (dostosowane do wieku dziecka) a nie „kaszki” są wpisane w schemat żywienia niemowląt. Świetnie pasują do każdego dania, czy to na śniadanie, czy dodana do obiadu, czy deseru. Są zdrowe, lekkostrawne, łatwo przyswajalne.

Kasze od 6 msca to kasza jaglana, quinoa (komosa ryżowa), kasza ryżowa, kukurydziana, następnie od 7-9 msca to kasza jęczmienna, kus kus, gryczana, orkiszowa, pęczak, amarantus (niektóre źródła podają że można go podawać już po 6 miesiącu, amarantus nie zawiera glutenu).

 


Produkty po 6 miesiącu:

Warzywa: brokuły, brukselka, cukinia, dynia, fasolka szparagowa, groszek zielony, kabaczek, kalafior, kapusta biała, kapusta czerwona, kapusta włoska, kukurydza, marchewka, patison, pietruszka, seler, soczewica czerwona, ziemniak, por

Owoce: jabłko, czarne jagody, dzika róża, banan

Produkty zbożowe: kasza jaglana, komosa ryżowa, kasza kukurydziana, kasza ryżowa, mąka kukurydziana, mąka ryżowa, ryż biały, ryż brązowy

Inne: bezerukowy olej rzepakowy, masło, mięso jagnięce, mięso z indyka, mięso z królika, mięso z kurczaka, mięso ryb, oliwa z oliwek, zielona trawa pszeniczna, spirulina

Produkty po 7 mies: dołączamy – burak, kalarepa, soczewica zielona

Produkty po 8 mies: dołączamy – jarmuż, szparagi, brzoskwinie, czereśnie, daktyle, kiwi, mango , melon, mirabelki, renklody, rodzynki, suszone śliwki, śliwki węgierki, winogrona, kasza krakowska, mąka sojowa, kasza gryczana biała niepalona, sezam, kminek, koper suszony, majeranek, sok z kapusty kiszonej

Mam nadzieję trochę rozjaśniłam ten temat, a przepisy pomogą w układaniu codziennego jadłospisu waszym dzieciom.

spirulina2

 

rozszerzanie diety

One thought on “13 prostych i zdrowych śniadań i przekąsek dla niemowląt 6 msc+ i rozszerzanie diety

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *